Subject: FW: Mõisa tee 42 MS -
From: "Merike Joonsaar" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Wed, 30 Jul 2025 14:43:43 +0300

Tere.

Palun mulle täitmiseks, korduv.

Tervitades

Merike

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Wednesday, July 30, 2025 1:27 PM
To: Merike Joonsaar <[email-masked]>
Cc: [email-masked]
Subject: Vs: Mõisa tee 42 MS - parandus ja uus link

Tere,

1.	Oleme nõus ja suurendame truubi läbimõõdu 400 mm’ni. Olenemata eeltoodust 
tuleb truupide projekteerimisel lähtuda ka kraavide ja eesvoolude kõrgustest 
e. teisisõnu ei ole mõtet truupi projekteerida maa all. Juhin ka tähelepanu, 
et truubi torud toodetaks üldjuhul 6 m torudena ning pädevate 
projekteerijatena peame arvestama ka ehitustehnoloogiliste nõuetega, et 
tagada kvaliteetne ja kauakestev lahendus.

3.	Projekteerija on lähtunud oma kogemusest ning projekteerinud nõuetele 
vastavate raadiustega asjakohase mahasõidu. Projekti koostamisel on arvesse 
võetud ka perspektiivseid kinnistuomaniku plaane (näiteks, kui soovitakse 
kinnistule transportida pikka veost – asfaltbetoonitehas vms), koormuste 
iseloomu, koormuste jaotust ning projekteeritud konstruktsiooni 
tüüpi/paksust ning olemasoleva maantee liiklussagedust. Kokkuvõtvalt ei pea 
projekteerija mõistlikuks pöörderaadiuse vähendamist. Kui, olenemata 
eeltoodust, ei piisa pädeva projekteerija (kutsetuunistus 189922) 
sisukohtadest ning Transpordiamet teeb põhjendatud ettekirjutuse 
pöörderaadiuste vähendamiseks, siis palun esitada eeltoodu konkreetse 
numbrilise nõudega ning seejärel oleme valmis mahasõidu ümber projekteerima 
vastutuse lahenduse osas delegeerima Transpordiametile.

Isiklikust kogemusest tõstataks veel küsimuse, et kui Transpordiamet ise 
koostab tehnilise kirjelduse või projekti, siis mis alustel kasutatakse 
sageli väiksemat kui 400 mm läbimõõduga truupe. Transpordiametil eksisteerib 
justkui kaks erinevat standardit 😊?

Sama kehtib ja mahasõitude pöörderaadiuste, nähtavuskolmnurkade jms kohta.

Mõistvale suhtumisele lootma jäädes,

Mikk Mutso

OÜ Esprii

Tel. 50  26 788

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.esprii.ee/> www.esprii.ee

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: kolmapäev, 30. juuli 2025 09:33
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Teema: FW: Mõisa tee 42 MS - parandus ja uus link

From: Merike Joonsaar <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, July 25, 2025 12:49
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: FW: Mõisa tee 42 MS - parandus ja uus link

Tere.

Tänan.

Vastan kommentaaridele:

1.	Varasem truubi läbimõõt ei ole siduv, tegemist oli ebaseadusliku 
ehitisega, mis ei vastanud nõuetele ja puudus TRAM kooskõlastus. Truubi 
läbimõõdu vastavusse viimisel normiga Ø 400 jääb truubitoru peale ruumi 
katendi täiskonstruktsiooniks.
2.	OK
3.	Nõuetes on viidatud tüüp II põhimõtetele. Pöörderaadiused sõltuvad 
otseselt ristumiskohta kasutavast liikluskoosseisust ja tuleb igakordselt 
määrata pöördekoridoridega. Tüüpjoonise puuduseks on asjaolu, et ei anna 
raadiuste vahemikku vaid maksimumi  ja saan nõustuda Teiega, et joonist 
peaks täiendama.

Üle dimensioneeritud raadiust tuleb vältida liiklusohutuse kaalutlusel 
(võimaldab kiiret liitumist riigiteega, reageerimisaeg lüheneb). Toon näite, 
et varasemates projektides, kus sõidukiteks on sadulautod (metsvedu) oleme 
kooskõlastanud joonisetele kantud pöördekoridori kohaselt raadius R=10, mis 
on üldjuhul piisav pöördemanöövri sooritamiseks. Kui raadiused lähevad 
väiksemaks, läheb ka truubitoru lühemaks, mis on toimimise ja hoolde 
seisukohast oluline.

4.	Vt eelmine punkt
5.	OK

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, July 22, 2025 2:43 PM
To: Merike Joonsaar <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: RE: Mõisa tee 42 MS - parandus ja uus link

Tere

Tänan tähelepanekute eest!

Mõned kommentaarid märkustele:

1.	Arusaadav, et määruses on toodud 0,4m, kuid annan mõned selgitused, miks 
ostutus valituks D300 truup.

Diameetri valikul lähtuti olemasoleva truubi diameetrist ning parandati 
veidi olukorda (et igal juhul ol.olevast olukorrast halvemaks asja ei 
teeks). Teise aspektina mängis truubi diameetri valikul rolli tagasitäite 
kõrgus truubi kohal. Kuivõrd ühelt poolt tuleb vastu kraavi põhi ning 
teiselt poolt ristumiskoha ehitamise nõuetes kajastatud lubatud pikikalle 
ning kokkuviimine olemasoleva maapinnaga, siis ei olnud liiga palju 
mänguruumi ning ei tundunud otstarbekas truubi diameetrit täiendavalt 
suurendada.

2.	Arusaadav, tabelis on tõesti 190, kui liituva tee liiklussagedus on alla 
100 sõiduki/ööp. Ekslikult arvasin, et LN1 väärtuse valimisel mängib rolli 
peatee kiirus + liiklussagedus. Tundub minu isiklikul hinnangul loogilisem 
ning annab parema tulemuse liiklusohutuse seisukohalt. Aga määrus on määrus. 
Parandame.

3.	Transpordiameti poolt väljastatud ristumiskoha ehitamise nõuetes oli 
selgelt väljendatud, et projekteerimisel lähtuda TÜÜP II mahasõidust, kus on 
raadiuseks 15,0 m. Seetõttu ka selline valik. Eelnimetatud valik oli ka 
Tellijale igati sobilik ning annab Tellijale teataval määral ka tulevikku 
silmas pidades vabamad käed ehk perspektiiviga lahenduse.

4.	Oleme märkusega sisuga/mõttega põhimõtteliselt nõus, kuid kui jätta 
raadius 15,0 m, siis ei tahaks truupi langetada, kuivõrd kraavi kalded on 
üsna ebakorrapärased.

5.	Parandame.

Parimat

Kaspar Mutso

OÜ Esprii

Tel. 533 10 201

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.esprii.ee/> www.esprii.ee

From: Merike Joonsaar <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, July 22, 2025 12:02
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: FW: Mõisa tee 42 MS - parandus ja uus link

Tere.

Tänan projekti eest.

Mõned tähelepanekud projekti täiendamiseks.

1.	Truubi projekteerimisel kinnistu juurdepääsutee alla kasutatakse vähemalt 
Ø 400mm truupi (Tee projekteerimise normid §43).
2.	Liituva tee liiklussagedusel alla 100 sõiduki ööpäevas on 
nähtavuskolmnurga LN1 väärtus 190m (joonisel kujutatud 230m ei ole vale, aga 
normide järgi võib olla väiksem).
3.	Pöörderaadiused on üle dimensioneeritud. Geodeetilise 
alusplaani/olemasoleva mahasõidu rattajälje põhjal saab eeldada, et 
pööreteks ei ole suuremaid raadiusi vaja. Kanda sõiduki pöördekoridor 
joonisele.
4.	Truubi sissevoolu kõrgust saaks veidi allapoole lasta (kui väiksemad 
raadiused ja lühem truup).
5.	Seletuskirja 4.7.1 on sattunud Raasiku Vallavalitsus.

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Monday, July 21, 2025 4:51 PM
To: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: Mõisa tee 42 MS - parandus ja uus link

Tere

Saadan väiksese parandusega projekti. Muutsin muldkeha tihendustegurit. 
Rohkem muudatusi ei teinud.

Uus link:

 <https://www.dropbox.com/scl/fi/09cjgjgc4uhanesmkknp7/25018_PP_M-isa-tee-42-mahas-it.asice?rlkey=wvklf32s9ox0g4v0y2esfwj81&dl=0> 
https://www.dropbox.com/scl/fi/09cjgjgc4uhanesmkknp7/25018_PP_M-isa-tee-42-mahas-it.asice?rlkey=wvklf32s9ox0g4v0y2esfwj81&dl=0

Parimat

Kaspar Mutso

OÜ Esprii

Tel. 533 10 201

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.esprii.ee/> www.esprii.ee